Als fotograaf kun je je nauwelijks onderscheiden met goede fotografie.
Zo, ik heb ‘t gezegd.
En ik zal ’t meteen even toelichten, voordat mijn mailbox volstroomt met allerlei boze en verontwaardigde mailtjes van super getalenteerde fotografen die uitstekend werk leveren.
Goed fotograferen is natuurlijk ontzettend belangrijk. Klanten zijn kritisch, waarschijnlijk kritischer dan ooit. Maar klanten zijn ook mensen.
Het totale plaatje
Wie een professionele fotograaf boekt, gaat er vanuit dat de kwaliteit goed is. En terecht, je vraagt tenslotte een professional. Maar belangrijker dan de foto’s die je maakt, is hoe jij met je klanten omgaat. En dan bedoel ik niet of je vriendelijk en betrouwbaar bent, maar het totale plaatje van kennismaking tot fotoalbum. Tot in detail.
Foto’s zijn heel persoonlijk, zelfs als ze voor een zakelijk doel worden gemaakt. Je bouwt dan ook in korte tijd een bepaalde band op met je klanten. En die band, dat contact, dáár kun je het verschil maken. Het bepaalt of klanten bereid zijn jou hun opdracht toe te vertrouwen. Niet alleen deze, maar ook de volgende. En die van hun zus, vriendin, kleinzoon of bedrijf.
Als je het goed doet, voelen jouw klanten dat ze speciaal zijn. Daarom zijn je e-mails persoonlijk, je toon hartelijk, ben je consequent in het gebruik van je huisstijl en presenteer je je foto’s in een fijne omgeving en prettige sfeer.
Je kunt het heel ver doorvoeren. Verpak je je foto’s in een witte kartonnen envelop? Of bezorg je ze in een gezellig doosje met een mooie strik erom en een persoonlijk kaartje erbij? Klanten zijn hier heel gevoelig voor. Het zet jouw werk in een ander daglicht en maakt de waarde ervan gevoelsmatig nog groter.
Vergelijk het met een bezoek aan de Rituals-winkel. Als klant weet je precies wat je kunt verwachten: prachtige, heerlijk geurende winkels met uiterst vriendelijk en behulpzaam personeel. Eén grote feelgood-ervaring. Dat de producten aardig aan de prijs zijn, neem je voor lief. Sterker nog: als je over de drempel van een Rituals-winkel stapt, kies je daar bewust voor.
Dat is iets dat jij als fotografiebedrijf voor jezelf moet zien te ontwikkelen. Maar hoe?
Door uit te stralen dat je weet wat je doet: jij bent de professional. Maar vooral door op een bijzondere manier met je klanten om te gaan. Want dát is wat mensen aan elkaar doorvertellen.
Je eigen draai
Zelf heb ik mijn fotografiebedrijf laten groeien met de Moment Design (volwassenen) en Playful Heart (kinderen & families) techniek. Vroeger vond ik het nog wel eens lastig om iemand voor mijn camera ontspannen te laten genieten. Maar sinds ik op deze manier fotografeer, gebeurt er elke fotosessie wel iets bijzonders.
Twee mensen die voor mijn camera opnieuw verliefd worden op elkaar.
Kinderen die in tranen zijn omdat de fotoshoot – na ruim twee uur – ‘al’ voorbij is.
Ik maak het echt mee!
Natuurlijk geef ik zo veel mogelijk mijn eigen draai aan dingen. Moment Design heeft een beetje een zweverig imago. Als nuchtere Twentse – die nota bene naar Brabant verhuisde – kan ik daar heel weinig mee. Toch werkt Moment Design voor mij geweldig. Ik zet er de meest stugge Brabantse boer stralend mee op de foto. Dat zegt toch genoeg?
Sinds ik op deze manier fotografeer, is mijn naam echt gaan rondzingen. Mijn mond-tot-mond reclame is letterlijk verdrievoudigd. De meeste klanten komen nadat ze van anderen hebben gehoord hoe leuk een fotosessie bij mij is. Of omdat ze prachtige foto’s hebben gezien van een heel introvert persoon in hun omgeving, waarvan ze absoluut niet hadden gedacht dat diegene ooit mooi op een foto zou staan.
Van nieuwe klanten hoor ik heel vaak, op zeer verbaasde toon: ‘’Dat was eigenlijk best leuk!”. Mensen verwachten gewoon niet dat op de foto gaan ook echt heel leuk kan zijn! Meer weten over Moment Design? Lees het in mijn andere blog.
Superpersoonlijk
Natuurlijk ben ik niet de enige fotograaf in Nederland die van de fotosessies een feestje maakt. Moment Design alleen is dan ook niet genoeg om me te onderscheiden. Een belangrijk onderdeel van mijn merk is de superpersoonlijke benadering van mijn klanten. Als het kan, doe ik iets extra’s. Zoals een handgeschreven kaartje bij de bestelling met iets wat ik mooi, leuk of bijzonder vond. Dat doe ik niet omdat het zo goed overkomt, maar echt vanuit mijn hart.
Ik meen wat ik zeg. En klanten voelen dat.
Enthousiasme
Wat ook bij mijn ‘merk’ hoort, is mijn enthousiasme. Klanten zien aan alles hoe ik van mijn werk geniet. Ze zien hoe leuk ik het vind om hen te fotograferen. Vanaf het allereerste contact proeven ze mijn enthousiasme. Ik heb er zin in. En dat is ook écht zo.
Weet je, wij fotografen hebben één geluk: we hebben gewoon het leukste beroep ter wereld. Dus geniet van je mooie vak, straal dat uit en zorg dat je alles er omheen consequent doet. Dan snappen klanten snel genoeg waarom ze jou moeten vragen voor hun fotoshoot. En oh ja: blijf vooral supermooie professionele foto’s maken!
Nieuwsgierig hoe ik van mijn bedrijf een goed lopend fotografiebedrijf heb gemaakt? Bekijk mijn workshop over Slim ondernemen als fotograaf.
Karin Verhoog – bevlogen fotograaf & workshoptrainer
Al ruim 11 jaar fotografeer ik mensen en daar geniet ik ontzettend van. Ik fotografeer ze zoals ze écht zijn; spontaan en ongedwongen.
|