Er zijn veel, héél veel fotografen in Nederland. Vrijwel allemaal vakmensen die prachtige en professionele foto’s maken. Klanten hebben dus heel wat te kiezen. Hoe zorg jij ervoor dat je opvalt als fotograaf, zodat klanten voor jou kiezen?
Ik heb 3 tips voor je zodat jij je kunt onderscheiden van andere fotografen
Tip 1: Ontwikkel je eigen stijl
Mijn eerste tip klinkt als een open deur: doe het op jouw manier. Al klinkt dat eenvoudiger dan het is.
Wie op internet zoekt naar een fotograaf, komt honderden websites tegen. Veel fotografen maken vergelijkbare foto’s. Op hun websites maken ze gebruik van bekende (en vaak dezelfde) Wordpress thema’s. Voor potentiele klanten is dat superverwarrend. Ze zien door de bomen het bos niet meer; alles lijkt op elkaar!
Daarom is het belangrijk dat jij op je website iets van jezelf laat zien. Je eigen foto’s, je eigen stijl. Alleen zo val je op!
Die ‘eigen stijl’ betekent niet perse dat elke foto vernieuwend moet zijn. Je kunt je ook onderscheiden door de manier waarop je je foto’s nabewerkt. Door je voorkeur voor een bepaalde sfeer in je foto’s. Of een specialisatie qua onderwerp, zoals foto’s van mensen met hun huisdier.
Als beginnend fotograaf ben je geneigd jezelf te vergelijken met anderen fotografen. Je bekijkt hun werk en probeert ervan te leren. Dat is prima, maar realiseer je wel dat je jezelf past ontwikkelt als je stopt met vergelijken en naar je eigen werk gaat kijken. Creëer je eigen stijl, wees kritisch op je werk en leer van je fouten, want dát is het moment dat je gaat groeien.
Als je er bovendien in slaagt jouw idee van fotografie naar je website te vertalen, zorgt dat deze écht van jou is en niet meer lijkt op die van andere fotografen, dan wordt het iets van jezelf. Klanten gaan jou boeken voor wie jíj bent en wat jíj maakt!
Wil jij meer weten over je onderscheiden van andere fotografen? Luister dan eens naar deze podcast over het ondernemen als fotograaf van Ektor Tsolodimos.
Tip 2: Hou van je klanten
Een van de dingen die mij laat opvallen tussen alle andere fotografen, is het feit dat ik om mijn klanten geef. Niet alleen als ze voor mijn camera staan, maar ook daarvoor en vooral daarna. Door mijn manier van fotograferen (Moment Design & Playful Heart) bouw ik heel snel een intensief contact op met mensen. In korte tijd leer ik ze heel goed kennen. Dat schept een band en die koester ik.
Lees meer over Moment Design Lees meer over Playful Heart
Ik ben ontzettend geïnteresseerd in mensen en wil mijn klanten dan ook graag leren kennen. Als een echt ‘nieuwsgierig aagje’ zoek ik altijd naar wat er achter de buitenkant van iemand schuil gaat. Niet zozeer als fotograaf of ondernemer, maar van mens tot mens. Want voor mij is ieder mens mooi, ongeacht hoe iemand eruit ziet of hoe iemand zich gedraagt bij onze eerste kennismaking. Uiterlijk zegt mij helemaal niets, want ik weet dat ieder mens iets bijzonders heeft. Het is aan mij om dat naar boven te halen en op de foto’s zichtbaar te maken.
Mijn fotosessies verlopen eigenlijk als een gesprek. Ik stel vragen en geef opdrachtjes. Dat brengt mensen terug naar mooie momenten uit hun verleden en creëert weer nieuwe herinneringen.
Ieder mens is anders, en daardoor ook iedere fotosessie. Wat we samen tijdens een shoot beleven, de verhalen die mensen me vertellen, blijven me altijd bij. Natuurlijk kan ik niet alle details onthouden, maar er zijn heel veel bijzondere momenten die ik nooit meer vergeet. En dat tijdens mijn werk. Wat een rijkdom!
Het mooie is: andersom werkt het ook! Mensen waar ik een fotosessie mee heb gedaan, leren mij ook kennen. Ik ben enthousiast, praat graag en vertel regelmatig iets over mezelf. De sfeer is heel open en dat zie je terug op de foto’s.
Het contact met mijn klanten is dus vaak heel intens. Maar nóg intenser is de band tussen mijn klanten nadat ze samen een fotoshoot hebben gedaan. Je zit twee uur lang samen in een ‘bubbel’ van positiviteit. Er worden alleen maar leuke, lieve dingen tegen gezegd door iemand waar je heel veel van houdt. Dat doet iets met je. Het laat je stralen en precies dát leg ik vast op de foto.
Dit alles zorgt ervoor dat mijn klanten zich speciaal voelen. Als fotograaf heb ik daar een aandeel in en dat maakt mij anders dan andere fotografen. Het maakt mij uniek!
Tip 3: Creëer mond-tot-mond reclame
Op mijn website vertel ik dat ik een bijzondere werkwijze heb. Dat is dus geen geheim, maar toch zijn mensen na een fotosessie vaak verrast. Dit hadden ze nooit verwacht! Dan weet ik dat mijn opzet geslaagd is. Mijn hele werkwijze is er namelijk op gericht om mijn klanten te verrassen op een manier die ze nooit meer vergeten. Het zorgt ervoor dat ze mijn naam noemen bij vrienden en familie.
Zo’n 90% van al mijn klanten komt via-via bij mij. Ja echt, maar liefst 90%. Dat is echt heel veel!
Bij elke nieuwe klant vraag ik hoe ze bij mij terecht zijn gekomen. Negen van de tien keer is dat dus via iemand die ik in het verleden gefotografeerd heb. Blijer kun je mij niet krijgen. Het voelt als een enorm compliment. De eerste jaren als fotograaf heb ik ‘gezaaid’, nu ben ik aan het ‘oogsten’.
Uiteraard bekijken nieuwe klanten mijn website en mijn werk, maar onderschat de kracht van een aanbeveling niet. Het gevoel is al goed voordat ze op mijn website komen. Als ze daar de mooie, liefdevolle foto’s zien waar ze naar op zoek zijn, dan is de keuze gewoon snel gemaakt.
Ik ben trots op wat ik heb bereikt en geniet daar elke dag van. Dat gun ik jou ook!
Laat je fotografiebedrijf groeien
Welke drie dingen heb je als fotograaf nodig om je bedrijf te laten groeien?
1. Focus op waar jij goed in bent
Ben je bijvoorbeeld een enthousiast persoon? Zet dat enthousiasme dan in tijdens je fotosessies.
2. Besteed uit waar je niet goed in bent
Ben je niet zo goed in het bewerken van je foto’s. Of kost dit je veel tijd? Zoek iemand die het voor je doet. Dit geeft jou tijd en ruimte om te investeren in andere dingen die je bedrijf laten groeien.
Ik weet het, dit lijkt in het begin écht niet haalbaar. Maar de kosten zijn zó laag en direct gelinkt aan je omzet (heb je geen fotosessies, dan maak je ook geen kosten), dat ik je toch aanraad er eens in te duiken. De tijd die je daarmee bespaart kan je dan weer gebruiken in het zoeken naar nieuwe klanten!
Zelf heb ik het zo druk, dat ik gewoon geen tijd meer heb om mijn foto’s eigenhandig te bewerken. Daarom besteed ik het uit aan Editing Moments.
3. Zoek uit wat jou als persoon anders maakt en zet dat in voor je bedrijf
Zorg dat klanten zien wie je bent en waar je voor staat. Mensen die jou boeken, kiezen voor jou als persoon en omdat ze jou iets gunnen. Vinden ze je niet aardig, dan gaan ze naar een ander. Hoe meer jij laat zien van jezelf, des te beter zal jou ‘ideale klant’ zich aangesproken voelen. Om die reden deel ik af en toe privédingen op mijn facebookpagina, en daar wordt altijd erg positief op gereageerd.
Jij bent uniek. Maak er gebruik van!
Wil je meer weten over mijn klantreis? Bekijk mijn workshop over slim ondernemen als fotograaf.
Karin Verhoog – bevlogen fotograaf & workshoptrainer
Al ruim 11 jaar fotografeer ik mensen en daar geniet ik ontzettend van. Ik fotografeer ze zoals ze écht zijn; spontaan en ongedwongen.
|