Als fotograaf heb je heel afwisselend werk. De tijd dat je niet aan het fotograferen bent, ben je waarschijnlijk druk met taken als foto’s nabewerken, afdrukken en klantencontact. En dan heb ik het nog niet over administratie en social media. Laat staan over scholing, inkoop en mailcorrespondentie.
Met zo veel verschillende werkzaamheden kom je al gauw tijd tekort. Focus is daarom ontzettend belangrijk. Het zorgt ervoor dat je overzicht houdt én plezier hebt in je werk. Want dat is toch wel de allerbelangrijkste voorwaarde voor mooie foto’s.
Tevreden fotograaf – tevreden klant
Vijf principes maken dat jij lekker kunt werken. Toeval of niet, maar diezelfde principes zorgen er ook voor dat jouw klanten tevreden over je zijn. Doe er je voordeel mee!
1. Eerst jij
Zorg dat je ruimte in je hoofd hebt om er écht te zijn voor je klanten. Voorkom dat er allerlei gedachten ronddwarrelen over dingen die nog moeten gebeuren. Maak een lijstje dat je kunt afvinken, zowel voor werk als privé-dingen. Zo hou je meer energie over voor je klanten en geloof me, dat voelen ze.
Neem elke uur tien minuutjes pauze. Verzin een leuke energizer, zoals een lekker muziekje om even op te dansen. Of maak een wandelingetje. Wat je ook kiest: kom even achter je bureau uit en laad jezelf op. Daarna krijg je meer gedaan dan je in tien minuten kunt laten liggen.
2. Een productieve werkplek
Creëer een fijne, overzichtelijke werkplek. Of twee, als je graag op verschillende plekken werkt. Hier geen televisie, geen rommel, geen afleiding. Besteed er elke dag even aandacht aan, zodat de boel netjes blijft en je je volgende werkdag weer fris kunt starten.
Heb je iets van geluid nodig om fijn te kunnen werken? Kies dan muziek zonder een beat die je gelijk het gevoel geeft dat je moet dansen. Klassieke of instrumentale muziek is heel geschikt. Bewaar dat lekkere dansmuziekje maar voor je pauze. Voor mij werkt het!
3. Zet het op de kalender (en kijk er ook echt naar)
Noteer op een kalender of in je agenda wat je die dag gepland hebt. Doe dit ook met specifieke taken die je elke week of maand moet doen, zodat je ze niet vergeet. Denk aan:
- administratie
- kilometerregistratie
- urenadministratie
- social media planning
- mail beantwoorden
Het fijnste is als je mailbox aan het eind van je werkdag helemaal leeg is. Lukt het niet om een bericht vandaag te beantwoorden? Laat dan weten wanneer je wel kunt reageren. En doe dat vervolgens ook. Mijn ervaring is, dat een goede planning veel houvast geeft. Wijk ik er vanaf, dan neemt het werk een loopje met me. Dan leef ik bij de waan van de dag en krijgen de verkeerde dingen aandacht. Weg focus!
4. Heldere verwachtingen
Het lijkt misschien onvriendelijk, maar niets is fijner dan weten wat je kunt verwachten. Zelfs als dat niet is wat je had gehoopt. Dat vinden jouw klanten ook.
Zet je kantoortijden duidelijk op je website en onderaan elke mail. Zo weet een klant die ’s avonds een berichtje stuurt, dat je op zijn vroegst de volgende werkdag zult reageren.
Voorkom dat er ‘overal’ berichtjes opduiken waar je op moet reageren. Verwijs op Facebook Message en Instagram naar je gewone mailadres. Vraag mensen of ze hun vraag daar willen stellen, zodat je niet steeds allerlei kanalen in de gaten moet houden.
Beloof klanten niet te veel, maar doe het beter! Oftewel: under-promiss – over-deliver. Betrek dit op je hele werkwijze. Dus beloof niet alleen wanneer de foto’s klaar zijn, maar zorg ook dat het zo is. En blijf realistisch. Zeg niet dat het zes weken duurt om het vervolgens na één week al af te hebben. Geloofwaardigheid is immers ook best belangrijk.
5. Leer je klanten kennen
Soms worden klanten vrienden, maar in principe zijn het zakelijke contacten. Toch is het belangrijk om iets van je klanten te weten. Bijvoorbeeld waar ze blij van worden, of wat er in hun leven speelt. Alleen als je het weet, kun je er op inspelen.
Ik bel al mijn klanten voor ik foto’s van ze maak. Zo kom ik erachter waar de foto’s voor bedoeld zijn, wat ze belangrijk vinden, wie er op de foto gaat en waarom. Je kunt ook vooraf een vragenlijst sturen om mensen beter te leren kennen.
Dankzij deze achtergrondinformatie, kan ik mijn klanten precies bieden wat ze graag willen hebben. Het maakt ook dat ik mijn klanten beter kan onthouden, omdat hun verhaal meer leeft. Dat is vooral fijn als je ze later nog eens tegenkomt. Als ik dan nog kan teruggrijpen op hun verhaal, voelen mensen dat ze belangrijk voor me zijn.
Als je deze vijf principes toepast op je werk, hou je overzicht en lekt er geen energie weg naar ad hoc klussen en ‘brandjes blussen’.
Heb plezier!
Een goede focus gaat jou als fotograaf veel opleveren. Het maakt dat je voluit kunt genieten van je werk en je klanten. Dat is wat ik je van harte gun, want fotografie blijft het mooiste vak ter wereld!
Ben je al een tijdje actief als (part time) fotograaf en toch lukt het maar niet om er voldoende inkomen uit te halen?
Bekijk de workshop Slim ondernemen als fotograaf
Karin Verhoog – bevlogen fotograaf & workshoptrainer
Al ruim 11 jaar fotografeer ik mensen en daar geniet ik ontzettend van. Ik fotografeer ze zoals ze écht zijn; spontaan en ongedwongen.
|